Facebook Badge

Followers

Saturday 8 March 2014

Cara nak buat banner gerak2..gittew

Assalamualaikum..

sebelum tu aku nak nk pantun 2 kerat dulu

hari sabtu hari minggu, 
mari kita timba ilmu.

tu dia bak hang..haha..ok2, korang2 yang xde teman nak g dating tu xyah nak down sgt, meh sini join aku buat menda xberpaedah nie..hahaha..korang selalu msuk website baca gosip2 retiss x? jgn nak tipu ckap x penah..haa, selalu ade iklan ntah pape kan, y bergerak2 tuu..contohnye iklan bg montok payu@#%...errr...perlu ke buat iklan cmtu?haha..okbai..
kalau ari mggu ni slalu la kuar iklan gitu kat tb, pastu anak sedara aku dok tanye, malu arr mak lang nak jwab kann..

Faris : mak lang, ape tu? *smbil tuding jari kat iklan tb tuu
Mak lang : faris budak kecik lg..xboleh tau *dgn nada serius
Faris : dah besar dah la, dah 5 tahun
Mak lang : ok, kalau dah besar, 1 + 2 bape?
Faris : itu pon xtau ke, 3 la mak lang, ok, faris plak tnye..3 + 2 bape?
Mak lang : 10..
Faris : hahaha..salah, mak lang xreti kira ke?ape laaa..
 Mak lang : xreti, meh ajar mak lang.. *tgok, sng je nk bg die tuka topik..nk treat budak kene ada taktik..ahaha..poyo lah ayu..

tgok, aku dah melalut ape xtau..ok2..kembali kepada topik asal..

1. bukak photshop, open image
pilih quick selection tool -> klik kat gambar, korang buat dekat area yang korang nak je..klau mcm skang ni, aku nak potong gambar esma, weyda ngn eli ni je..so jgn bg smpai kene kat area gmbar, nnti jadi xkemas



 2.  da selesai, sila pergi dekat select dan klik inverse..mcm kt gmbar bwah ni ada tunjuk..bila dah klik inverse ni, automatik kita dapat copy gmbar y dah select td..



 3. then, copy



 4. da siap copy, pegi dekat file and klik kat new, so akan keluar mcm kt gmbar bwah nie..make sure background contents dalam keadaan transparent..height ngan weight, ikot korang la nk taruk bape..kalau mcm aku buat nie, dah mcm size banner dah ni


4. ok, pastu dekat edit tu jugak, korang paste gmbar yang dah copy td..klik free transform utk adjust gmbar tu nk letak kat tepi ke, tgh ke


5. pergi kat window, and tick kat animation..dia akan kuar mcm kat gambar bwah ni


6. aku lupa, kalau nak ada warna background, korang pergi dekat paint bucket tool dan klik kat backgrund gmbar..


7. terus dia akan keluar kaler pink..gittteewww..pastu korang buat la ikot step by step..



 8. korang klik duplicate new layer kalau nak bukak layer baru..


9. boleh adjust time, contoh korang nak selang masa tiap layer tu keluar dlam masa berapa saat..kalau aku, aku guna 0.5 je..


9. ni yang aku dah try buat, tp aku buat maen2 jela..haha..xdela buat betol2 pon, so, nmpak quite herghhh


 so, ini lah hasil yang errkkk, bolehla..haha..eh, abg beto ade la..abg beto dah mkan?




sbenarnye aku kekeliruan identiti ni, umur dah 25 pangai cam 21..update belog pon xnampak mcm matang..no wonder la muke nampak mude..iols mmg suke perasan uols..kbai





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...